05 October 2005

Jednoduše jednodušší jednoduchost



Vzpomínám si, a není to zas tak dávno, jak to všechno u nás začlo slovíčkem "nový". Bodejť ne, co jsme taky mohli čekat když byla "nová" reklama sama o sobě. Tedy alespoň ve formě pravidelných reklamních breaků, umísťovaných tak rafinovaně do míst uprostřed těch nejnapínavějších filmových honiček, duchaplných dialogů a milostných scén. Taky si vzpomínám jak po "nový" přišlo "svěží". To už byla skutečná maturita české reklamy. Svěží bylo všechno. Od svěžích myšlenek po svěží pocity. V reklamě bylo tolik svěžesti, že i čeští důchodci se rozhodli chodit později do důchodu.

Letošním frontmanem reklamně-slovních příkrasů zdá se být jednoznačně "jednoduchost", a to ve všech možných podobách, tvarech, komunikačních kanálech. Kopyrajtři se opět spojili s markeťáky aby nám všem usnadnili život alespoň virtuálně. Venku je to dneska "pěknej fičák vole". Supersized porce každodenní realityshow v telce, supersized porce u meka, supersized pracovní povinnosti. Nezapomínejme na premiéra Paroubka, ten je taky pořádně supersized. Jsou ho plná média - většinou doslova - a většinou bohužel. Samo, že si tak trochu střílím gól do vlastní branky - svým způsobem patří Škodovka se svým claimem Simply Clever k pionýrům jednoduše chytrých řešení. Ovšem pozor, my narozdíl od ostatních brandů dodržujeme reklamní pravidlo č. 1: když už plkat, tak alespoň konzistentně. Simply Clever je strategická záležitost, která nepadá s tím, jak se ráno kopyrajtr nebo markeťák vyspí. Kvalita spaní asi nic moc, a tak tu máme "jednoduše jednodušší" kdoví co, "jednoduše volejte levněji" kdoví kam, "jednoduše k dobrému výsledku" kdoví jak, "jednoduše Fiat" kdoví proč (ta firma pořád existuje?) a další a další adepti, kterých zde ještě určitě pár přibude.


4 comments:

Anonymous said...

Copywriteri by to meli mnohem JEDNODUSSI s accounty, kteri by chodili se skutecne unikatnim sdelenim, bohuzel tomu tak neni :). Je hezke, jak mame sezonni slova. Ted je vsude nejak moc te jednoduchosti, to mas pravdu. Priste mozna bude vic "jedinecnosti". Na druhou stranu, ono na tech "slavnych" produktech taky nic moc extra neni a hleda se opravdu tezko. Coz je videt :). LB

Tom Greg said...

To je fakt :) ne kazdy ma v podnikove stodole schovaneho noveho Roomstera ;o) Jen pockej, zajici!
A ty "vyjimecne jednoduche" accounty bych kolikrat mlatil hlava nehlava a napric agenturama.

Anonymous said...

Popravdě jsem docela skeptický co se týká textařiny v reklamě, a to nejen v české. Denně čteme tytéž slogany, které někdo použil už ve třicátých letech minulého století. Nicméně copywriter za to i dnes sklidí slušnou sumičku. Koho zajímá, že co kus, to duplikát. Pokud má mít slogan co nejmenší počet slov, aby byl výstižný, zákonitě textařům docházejí možné kombinace vhodných slov... Kopírovaný klasik české reklamy říká "Vítr do vašich plachet." Majkl (FMK)

Anonymous said...

Majkle, myslim, ze je to trochu slozitejsi. Copywriter je jeden z poslednich, kdo rozhoduju o textech. Je tam spousta tlaku ze vsech stran, takze vetsinou vypadne nejaka blbost vymyslena klientem a z politickych duvodu prosazena accountem. Zapomen na prirucky typu "dulezity je napad". Teda moje zkusenost je takova, apson u velkych klientu. A o tech balicich, ktere berou vsichni kreativic uz me taky nebavi cist. Nebo jsem jediny z kreace, kdo nejezdi porschakem? Zeptam se reditele :) Mej se LB