11 October 2007

Popojedem...

Update! číst níže..
Tento týden byl zatím ve znamení zaslouženého studijního volna po zasloužených měsících bez studijního volna. Posledně jsem lamentoval nad úrovní marketingového vzdělávání v Česku. Naštěstí, kurs Marketing Excellence, který jsem tento týden zahájil, (prozatím) ukázal, že výjimky existují. Kurs (rozdělený do 4 části po 2 dnech) nabízí CMC Graduate School Of Business v Čelákovicích (vesnice nedaleko od Prahy). Název školy zní honosně, no honosné prostory nečekejte. Zato náplň kursu - po absolvování prvního ze 4 bloků - pro mě dobrý. Pravda, "dobrý" je za 3, ale na v našich poměrech... Více info tady.
Procvičil jsem si tzv. v kostce moc užitečné věci z teorie i praxe moderního (myslím opravdu moderního) markeingu. Lektor se opravdu snažil nám zúčastněným prodat myšlenku, že to, že se ten kurs tak jmenuje, skutečně znamená, že nám předhodí opravdový marketingový "high-end", čili věci, díky kterým budou firmy vítězit. A my jsme mu to pro tu chvíli i baštili, protože vypadal důvěryhodně.
Co stojí za to si prostudovat / prozkoumat:
- behaviorální segmentace (vhodná zejména pro hyperkonkurenční, vyvinuté trhy)
- C mix jako náhrada za prehistorický P mix (C mix je P mix z pohledu zákazníka)
- Cipollova teorie lidské stupidity (a její předpokládaný vliv na rostoucí či klesající HDP)
- Tzv. groupthink jako běžná, každodenní praxe (bohužel) dosahování "moudrého konsensu" na poradách a nekonečných mítincích v dnešních korporacích.

Zatím tolik. Příští část kursu bude věnována brandingu, takže už se nemůžu dočkat, protože budu mít připraveny své oblíbené "pikošky": brand convergence a lateral marketing. Jsem zvědav na diskusi.

TG

UPDATE

Prosím vás, jestli váháte, zda-li do toho kursu jít či nikoliv, neváhejte a přihlašte se. Přihlašte se, dokud to přednáší Lubomír Exner, MBA, tzn. určitě doporučuju do jeho modulů (modul 1 a 4). Zbytek je na zvážení. "Podle vkusu každého soudruha."
Skončil jsem minule hodnocením 1 ze 4 modulů. Doplním teda krátce co během těch uplynulých týdnů následovalo.
Modul 2 - Značka a komunikace. Pro mě ztráta času. Pro ty z vás, kteří znají ta správná zákoutí na webu, kde se dá studovat, diskutovat, poznávat, plus máte solidní základ ze školy a také vlastní zkušenosti s problematikou, to bude jistě zbytečné taky. Ne, že by se tato témata nedala "prodat" na kursu lépe, o tom žádná, pouze lektoři to jaksi prokoučovali. Doc. Přibová (značka) ve větší míře, p. Báča (komunikace) v menší. Zřejmě proto, že má již několik let takřka navlas stejnou prezentaci (lektor měl tu smůlu, že jsem se v r. 2003 účastnil kursu na ČIMRKU, kde prezentoval tytéž věci vč. case studies jako tento podzim na kursu kt. si říká "marketing excellence". Ale budiž, zřejmě mám příliš vysoké nároky a na tento modul jsem se měl rovnou vykvajznout. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ještě že to platí firma ;o) Ale zpět jenom rychle pí. Doc. Přibové - feedback na její lektoring byl do té míry nepřesvědčivý, že s kursem již končí a místo ní nastupuje Tomáš Hrivnák - konzultant (link na jeho blog zde). Od T. Hrivnáka jsem četl fůru věcí (publikovaných na jeho původním webu kt. je momentálně ve výstavbě - www.brandtherapy.cz), a můžu teď pouze litovat, že tato změna neproběhla dříve... Jaké z toho nicméně plyne ponaučení? Nebát se a sdělit svůj názor, navzdory tomu, k čemu nás náš český vzdělávací systém celá ta léta vedl.

Modul 3 - CRM
- hodně case studies by Wunderman (v podání šéfa Wundermanu p. Drtiny), po hříchu víc mající co do čínění s direct marketingem, než se samotným CRM. To bylo nakonec vcelku dobře podáno druhý den tohoto modulu (k. modul se skládá ze 2 dnů..). Lámete-li si hlavu nad efektivními technikami direct marketingu, bude vás to zajímat.

Modul 4 - velké finále neboli Novodobé marketingové strategie.
Skutečná lahůdka pro marketingové fajnšmekry. Ani nenapočítám, kolikrát jsem se za ty dva dny chytil za hlavu... Tzn. bylo to provokující, stimulující, ano i diskutabilní, ale bylo to na férovku a dovolilo mi to být nad věcí a přemýšlet naprosto nezávazně, tedy mimo své vlastní zaměstnání. Skoro se bojím tady uvádět nějaké detaily, tipy, a highlights obecně, know-how does matter ;-) Ale tak...nuže dobrá. Přemluvili jste mě. Btw. věřte tomu nebo ne, základem všeho je furt stará dobrá strategie. A věřte tomu nebo ne, ale podle nejnovější výzkumů 85% top manažerů nerozumí firemní strategii. Respektive jí korporátní management věnuje něco kolem 5% svého času...ale to byla odbočka. Co nicméně stojí za hlubší prozkoumání:
- Professor Robert Lauterborn
- trendy, jejich členění, trendová analýza, měření trendů; kolik z vás ji ve firmě provádí/použivá?
- Wharton School (of The University In Pennsylvania) - jejich research center
- vzrůstající tzv. zákaznická gramotnost (aneb proč ta naše stará dobrá reklama tolik nefunguje..)
- DESEGMENTACE (aneb namíchat karty a rozdat je sám).
- KFS - key factors for success, resp. RED OCEAN vs. BLUE OCEAN strategies
- benchmarking (takový, kt. se dívá mimo svůj vlastní obor!)

Bonus na závěr.
Ten jsme jako účastníci celého kursu dostali v podobě ochutnávky (poloviny) nového kursu "The best of consumer behavior", který taktéž přednášel Lubomír Exner, MBA. Lektor, mimojiné, vystudoval neurobiologii a zabývá se tímto oborem dodnes, což doložil nejnovějšími poznatky, které velmi vhodně propojil s daným tématem. Byl to 2denní nášup - jak jsem řekl - zdarma.


4 comments:

Anonymous said...

cau cau Tome,

takze bys doporucoval tenhle kurz pod stromek? Diky

Tom Greg said...

Mam za sebou prvni cast ze 4. Nicmene jestli to bude dal pokracovat na cca stejne urovni, tak urcite.

Anonymous said...

Kdyby to nebylo prave to, co v techto dnech musim v praci resit, tak bych se i zasmal... Cipolla se predvel, tohle mi chybelo:) Diky moc za tip a potvrzuju timto jeho teorii za akademickou obec - zejmena tu cast, kdy hovori o proporcionalnim rozlozeni nezavislem na vzdelani a titulech. To je pecka! Btw. uz na stredni jsme s kamaradem mluvili o typu cloveka "aktivni debil", netusil jsem, ze to nekdo pojal uz tehdy vedecky...

Tom Greg said...

No jo, jenze zatimco na stredni byl ten clovek nebezpecny hlavne sam sobe, v dnesnim svete korporatniho group thinku se mu dostava neskutecnych moznosti :-) Bohuzel.